Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Συζητώντας με τον Νεύτωνα- Ζωγραφίζοντας με τον Ρέμπραντ

Ισαάκ Νεύτων ©

Συζητώντας με τον Νεύτωνα

Η γη γυρίζει γύρω από τον ήλιο ή το αντίθετο; Αυτή η ερώτηση μας φαίνεται αστεία σήμερα, και η απάντησή της αυτονόητη, πριν από 300 όμως χρόνια παραλίγο να στείλει στην πυρά έναν από τους σημαντικότερους επιστήμονες όλων των εποχών. Ο Ιταλός Γαλιλαίος υπεράσπισε την ηλιοκεντρική θεωρία του Κοπέρνικου, μια θεωρία που ερχόταν σε αντίθεση με τη γεωκεντρική θρησκευτική αντίληψη ότι η γη παραμένει ακίνητη στο κέντρο του σύμπαντος. Βελτιώνοντας το τηλεσκόπιο, ο Γαλιλαίος παρατήρησε επίσης τους κρατήρες της σελήνης, τις κηλίδες του ήλιου, τέσσερις από τους δορυφόρους του Δία, ακόμη και έναν από τους δακτυλίους του Κρόνου. Για πολλούς θεωρείται ο πατέρας της αστρονομίας και των σύγχρονων φυσικών επιστημών. 

Στην άλλη άκρη της Ευρώπης, στην Αγγλία, τον Γαλιλαίο διαδέχεται ο μαθηματικός, φυσικός, αστρονόμος και θεολόγος Ισαάκ Νεύτων (Isaac Newton, 1643-1727) με τις σημαντικές του ανακαλύψεις για το νόμο της βαρύτητας και της παγκόσμιας έλξης, τους τρεις νόμους της κίνησης των σωμάτων αλλά και τη θεωρία του για την αντανάκλαση και διάδοση του φωτός.

  • Ο Γαλιλαίος υπερασπίζεται τις θεωρίες του στο Βατικανό ©
Εικόνα
Ο Γαλιλαίος υπερασπίζεται τις θεωρίες του στο Βατικανό. Πίνακας του 19ου αιώνα	©

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Κοπέρνικος
Εικόνα
Ο Κοπέρνικος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Οπτικά φαινόμενα όπως τα περιέγραψε ο Ισαάκ Νεύτων. ©
Εικόνα
©

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ζωγραφίζοντας με τον Ρέμπραντ

Μέσα σ’ αυτό το ανανεωμένο ενδιαφέρον της μελέτης του σύμπαντος από επιστήμονες όπως ο Γαλιλαίος και ο Νεύτων δεν είναι τυχαίο που ο Γιαν Βερμέερ (Jan Vermeer, 1632-1675), ο Ολλανδός ζωγράφος των απλών ιδιωτικών στιγμών, ζωγραφίζει τον «Αστρονόμο». 

Τα έντονα μπλε και πορτοκαλί χρώματα που χρησιμοποιεί ο Βερμέερ (χρώματα πανάκριβα για να παρασκευαστούν) έρχονται σε αντίθεση με τα ατμοσφαιρικά παιχνίδια σκιάς και φωτός που χαρακτηρίζουν τη ζωγραφική του πιο διάσημου συμπατριώτη του και ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών, του Ρέμπραντ (Rembrandt van Rijn, 1606-1669). Περίφημος για τα πορτρέτα και τις αυτοπροσωπογραφίες του, ο Ρέμπραντ χρησιμοποιεί την τεχνική των αντιθέσεων φωτός και σκιάς (chiaroscuro) για να αποδώσει ψυχικές καταστάσεις. Ας μην ξεχνάμε πως είμαστε στην εποχή Μπαρόκ, όπου οι αντιθέσεις παίζουν σημαντικό ρόλο και η δραματική απόδοση των συναισθηματικών καταστάσεων είναι αυτό που επιζητά ο καλλιτέχνης, είτε είναι ζωγράφος ή γλύπτης, είτε μουσικός. 

  • Γιαν Βερμέερ: Ο Αστρονόμος ©.
Εικόνα
 Γιαν Βερμέερ: Ο Αστρονόμος	©

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.vermeer-foundation.org/slideshow.html

http://www.vermeer-foundation.org/The-Astronomer-c.-1668.html

http://www.vermeer-foundation.org/The-Kitchen-Maid.html

  • Αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ σε νεαρή ηλικία ©.
Εικόνα
Αυτοπροσωπογραφία του Ρέμπραντ σε νεαρή ηλικία	©

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το ανθρώπινο μυαλό είναι σαν λευκό χαρτί 

Όπως οι ανακαλύψεις του Γαλιλαίου και του Νεύτωνα καθόρισαν την επιστημονική σκέψη για τα επόμενα 300 χρόνια, και οι καινούριες μουσικές μορφές (όπερα, ορατόριο, κοντσέρτο, σονάτα) και η ανάπτυξη του Τονικού Συστήματος τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη μουσική σήμερα, έτσι και οι τομείς της φιλοσοφίας και της πολιτικής επιστήμης του 17ου αιώνα έθεσαν τα θεμέλια για τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις του σύγχρονου κόσμου. Από τη μια πλευρά θριαμβεύει το σύστημα της απολυταρχίας ή απόλυτης μοναρχίας στο πρόσωπο του Γάλλου βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ, που συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες στα χέρια του. Από την άλλη, κυρίως με επίκεντρο την Αγγλία, που είχε ένα σύστημα κοινοβουλευτικής μοναρχίας, αναπτύσσονται οι θεωρίες για την ελευθερία και ισότητα των πολιτών. Ο Άγγλος διανοητής Τζον Λοκ (John Locke, 1632-1704) έβαλε τα θεμέλια του φιλελευθερισμού, όπου η προσωπική ελευθερία και η ισότητα είναι οι σημαντικότεροι πολιτικοί στόχοι. Πολλά από τα λόγια του χρησιμοποιήθηκαν αυτούσια στη Διακήρυξη της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας. Οι απόψεις του για το πώς διαμορφώνεται η υπόσταση του ατόμου οδήγησαν στην ανάπτυξη της ψυχολογίας και της θεωρίας της εκπαίδευσης: για τον Λοκ όλη η γνώση προέρχεται από την εμπειρία και κανείς δεν γεννιέται με προκαθορισμένες ιδέες (εμπειρισμός). Το ανθρώπινο μυαλό είναι σαν λευκό χαρτί (tabula rasa) πάνω στο οποίο αφήνουν τo αποτυπώμά τους οι εμπειρίες.

  • Η υπογραφή της Διακήρυξης της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας. Ο Μπέντζαμιν Φράνκλιν είναι όρθιος στο κέντρο.
Εικόνα
 Η υπογραφή της Διακήρυξης της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Καρτεσιανές συντεταγμένες; Διάβασε παρακάτω για να μάθεις τι πήγε λάθος (ή όχι) σε αυτό το σημείο
Εικόνα
Καρτεσιανές συντεταγμένες

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι καρτεσιανές συντεταγμένες πήραν το όνομά τους από τον Καρτέσιο ή Ρενέ Ντεκάρτ (Renatus Cartesius ή Rene Descartes, 1596-1650), Γάλλο φιλόσοφο, μαθηματικό, επιστήμονα και συγγραφέα. Θεωρείται ο πατέρας της αναλυτικής γεωμετρίας. Με το σύστημα των καρτεσιανών συντεταγμένων τα γεωμετρικά σχήματα μπορούν να εκφραστούν με μαθηματικές εξισώσεις. Ο Ντεκάρτ είπε και το περίφημο «Σκέφτομαι, άρα υπάρχω». Σίγουρα ο ίδιος σκεφτόταν πολύ! Ο ορθολογιστικός τρόπος με τον οποίο προσέγγισε την επιστήμη ήρθε σε αντίθεση με τον εμπειρισμό του Λοκ. Για τον Ντεκάρτ η γνώση πρέπει να βασίζεται μόνο σε ξεκάθαρες ιδέες, για τις οποίες δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Όπως όλοι οι πολυμαθείς της εποχής, ασχολήθηκε με πολλούς και ετερόκλιτους τομείς. Έτσι ο Ντεκάρτ έγραψε ακόμη και για τη μουσική θεωρία και αισθητική, καθώς και την πραγματεία Τα πάθη της ψυχής. Για τον άνθρωπο της εποχής Μπαρόκ τα «πάθη» ήταν ψυχικές καταστάσεις, αυτό που αργότερα η ψυχολογία ονόμασε συναισθήματα, και η κατανόησή τους και η έκφρασή τους έπαιξε σημαντικό ρόλο στην τέχνη. Μην ξεχνάμε πως η γέννηση της όπερας υποκινήθηκε από το ενδιαφέρον να αποδοθούν αυτές οι ψυχικές καταστάσεις, και η μουσική ήταν ένα από τα καταλληλότερα μέσα γι’ αυτό.

Θέατρο που διασκεδάζει, παραμύθια που διδάσκουν

Η θρησκευτική και κοινωνική υποκρισία έδωσαν τροφή για σάτιρα και κριτική μέσα από λογοτεχνικά και θεατρικά κείμενα. Με παράδοση αιώνων στο κωμικό θέατρο, η Γαλλία γέννησε έναν από τους μεγαλύτερους κωμικούς συγγραφείς της, τον Μολιέρο (Jean-Baptiste Molière, 1622-1673). Έχοντας την εύνοια του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ, ο Μολιέρος συνεργάστηκε και με τον συνθέτη Λουλλύ για την παραγωγή θεατρικών και άλλων ψυχαγωγικών παραστάσεων για τη βασιλική αυλή, όπως οι κωμωδίες-μπαλέτα (θεατρικά έργα με πολλές χορευτικές σκηνές και μουσικά διαλείμματα). Οι κωμωδίες του Μολιέρου Ο κατά φαντασίαν ασθενής και Ο αρχοντοχωριάτης αποτελούν ακόμη και σήμερα αναπόσπαστα έργα του κωμικού θεατρικού ρεπερτορίου. 

 

Ανάμεσα στους μεγάλους λογοτέχνες του 17ου αιώνα συγκαταλέγεται και ο Ζαν ντε Λαφονταίν (Jean de La Fontaine, 1621-1695). Οι μύθοι με τα ανθρωπομορφικά ζώα, όπως Το κοράκι και η αλεπού ή Το ποντίκι της εξοχής και το ποντίκι της πόλης διαβάζονται από μικρούς για τη ζωντάνια και την αφηγηματικότητά τους και από μεγάλους για την ανθρωπιστική και διδακτική τους διάσταση. Όπως έλεγε και ο ίδιος για το έργο του, «χρησιμοποιώ τα ζώα για να διδάξω τους ανθρώπους», κάτι που είχε κάνει και ο Αίσωπος, πολλά στοιχεία από τους μύθους του οποίου δανείστηκε ο Λαφονταίν. 

  • Παράσταση του έργου του Μολιέρου Ο κατά φαντασίαν ασθενής στην Ισπανία ©.
Εικόνα
 Παράσταση του έργου του Μολιέρου «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» στην Ισπανία	©

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Η αλεπού και το λελέκι. Ζωγραφική αναπαράσταση του μύθου του Λαφονταίν Η αλεπού και το λελέκι ©.
Εικόνα
Ζωγραφική αναπαράσταση του μύθου του Λαφονταίν Η αλεπού και το λελέκι	©

 

 

 

 

 

 

 

Παραμύθια με ρίμα. Οι μύθοι του Λαφονταίν είναι έμμετροι, γραμμένοι δηλ. σαν ποιήματα και όχι σαν αφηγηματικά παραμύθια, όπως συνήθως τους συναντάμε στα βιβλία. «Ο δρόμος προς τη δόξα δεν είναι σπαρμένος με ροδοπέταλα» είναι ένα από τα αποφθέγματα του Λαφονταίν που χρησιμοποιούμε και σήμερα. 

  • Έκδοση του 1875 με τους μύθους του Λαφονταίν. Εδώ ο μύθος Η αλεπού και το λελέκι.
Εικόνα
Έκδοση του 1875 με τους μύθους του Λαφονταίν. Εδώ ο μύθος Η αλεπού και το λελέκι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κάνε κλικ πάνω στα Παιχνίδια για να παίξεις ή, αν νιώθεις έτοιμος/η, να δοκιμάσεις τις γνώσεις σου για το Μπαρόκ με ένα Kουίζ (και μην ξεχάσεις να ανοίξεις τον ήχο !)


 

1

Γαλιλαίος (Galileo Galilei, 1564-1642)

Εικόνα
 Πορτρέτο του Γαλιλαίου από τον Justus Sustermans (1597-1681)	©
Πορτρέτο του Γαλιλαίου από τον Justus Sustermans (1597-1681)©

Στις 12 Απριλίου 1633 ο Γαλιλαίος παρουσιάστηκε στην Ιερά Εξέταση στη Ρώμη, που του ζήτησε να ανακαλέσει τις «αιρετικές» του απόψεις ότι ο ήλιος είναι το κέντρο του σύμπαντος και η γη κινείται γύρω από τον άξονά της και γύρω από τον ήλιο. Παρόλο που προσπάθησε με υπεκφυγές να μην απαρνηθεί τη θεωρία του, αναγκάστηκε τελικά να αποκηρύξει τις απόψεις του και τιμωρήθηκε με κατ’ οίκον περιορισμό για το υπόλοιπο της ζωής του. Φημολογείται πως φεύγοντας από το δικαστήριο ψιθύρισε το περίφημο «και όμως κινείται», ένα γεγονός που δεν είναι ιστορικά τεκμηριωμένο, υπογραμμίζει όμως τη νίκη του ελεύθερα σκεπτόμενου ατόμου. Ο πάπας Ιωάννης Παύλος Β’ το 1992 εξέφρασε δημόσια τη συγγνώμη του για την αδικία που έγινε σε βάρος του Γαλιλαίου.

2

  

Τι σημαίνει Μπαρόκ;

Μεγαλειώδες, καινοτόμο και γεμάτο αντιθέσεις, το καινούριο στιλ που εμφανίζεται στις τέχνες γύρω στο 1600 ονομάζεται Μπαρόκ, από το πορτογαλικό barroco, που σημαίνει «μαργαριτάρι με ακανόνιστο σχήμα». Ο όρος Μπαρόκ δεν είχε και τόσο θετική σημασία, γιατί υπονοούσε κάτι υπερβολικό, παραφορτωμένο και συχνά κακόγουστο. Με το πέρασμα του χρόνου όμως, και κυρίως μετά τον 19ο αιώνα, απέκτησε θετική χροιά. Στις δημόσιες εμφανίσεις τους οι γυναίκες φορούσαν ιδιαίτερα εντυπωσιακά φορέματα με τεράστιες κομμώσεις, ενώ οι άντρες προτιμούσαν δαντελένια πουκάμισα, βελούδινα παντελόνια ως το γόνατο και περούκες με μακριά μαλλιά. Η υπερβολή είναι ιδιαίτερα φανερή στην αρχιτεκτονική της εποχής: κτίρια με βαριά ανάγλυφη διακόσμηση, περίτεχνα ζωγραφισμένους τοίχους και οροφές, και τριγυρισμένα από δαιδαλώδεις κήπους. Tο παλάτι των Βερσαλλιών του βασιλιά της Γαλλίας Λουδοβίκου ΙΔ’ είχε πάνω από 300 δωμάτια -μεταξύ των οποίων την «Αίθουσα των Καθρεπτών», μήκους 73 μέτρων!- καθώς και κήπους που εκτείνονταν για πολλά χιλιόμετρα. Οι ιστορικοί στις αρχές του 20ού αιώνα υιοθέτησαν τον όρο Μπαρόκ για τη μουσική που αρχίζει με τη γέννηση της όπερας, γύρω στο 1600, και φτάνει στο 1750, χρονιά που πεθαίνει ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ο μεγαλύτερος μπαρόκ συνθέτης.

Εικόνα
Τι σημαίνει Μπαρόκ;
Εικόνα
 Την εποχή Μπαρόκ οι άντρες φορούσαν πουδραρισμένες περούκες με μακριά μαλλιά
 Την εποχή Μπαρόκ οι άντρες φορούσαν πουδραρισμένες περούκες με μακριά μαλλιά
Εικόνα
Εντυπωσιακά φορέματα και κομμώσεις χαρακτηρίζουν την μπαρόκ αισθητική
Εντυπωσιακά φορέματα και κομμώσεις χαρακτηρίζουν την μπαρόκ αισθητική
Εικόνα
Το παλάτι των Βερσαλλιών
Το παλάτι των Βερσαλλιών
Εικόνα
Η είσοδος στο παλάτι των Βερσαλλιών
Η είσοδος στο παλάτι των Βερσαλλιών
Εικόνα
Οι κήποι των Βερσαλλιών σήμερα
Οι κήποι των Βερσαλλιών σήμερα
Εικόνα
Το παρεκκλήσι του Λουδοβίκου ΙΔ’ στις Βερσαλλίες με το εκκλησιαστικό όργανο
Το παρεκκλήσι του Λουδοβίκου ΙΔ’ στις Βερσαλλίες με το εκκλησιαστικό όργανο
3

όπερα (opera)

Από το λατινικό opus, που σημαίνει «έργο». Η όπερα είναι ένα θεατρικό έργο (δράμα) που τραγουδιέται και συνδυάζει πλοκή, ποίηση, μουσική, σκηνικά και κοστούμια.

4

ορατόριο (οratorio)

Είδος εκκλησιαστικής όπερας που πρωτοεμφανίστηκε τον 17ο αιώνα. Συνδυάζει ρετσιτατίβαάριες, ντουέτα, χορωδιακά και οργανικά μέρη, όπως η όπερα, χωρίς όμως να υπάρχουν σκηνική δράση ή κοστούμια.

5

κοντσέρτο (concerto)

Έργο για σόλο όργανο/α και ορχήστρα. Την Μπαρόκ περίοδο δήλωνε επίσης και το συνδυασμό φωνών με ένα ή περισσότερα όργανα.

6

σονάτα

Από το ιταλικό suonare, δηλ. παράγω ήχο με όργανα. Την περίοδο Μπαρόκ, η σονάτα ήταν ένα οργανικό κομμάτι με μέρη αντίθετου χαρακτήρα και διάθεσης. Την Κλασική και Ρομαντική περίοδο, η λέξη σονάτα δήλωνε ένα μουσικό είδος με αρκετά μέρη για ένα ή δύο σόλο όργανα.

7

Τονικό Μουσικό Σύστημα

Στο σύστημα αυτό ένα μουσικό κομμάτι οργανώνεται γύρω από μια βασική συνήχηση-συγχορδία, την Τονική. Όλες οι άλλες συγχορδίες θεωρούνται δευτερεύουσες και συνδέονται με την Tονική με ένα σύστημα ιεραρχίας (μερικές είναι πιο σημαντικές από άλλες). Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδοχές συγχορδιών που είναι ευχάριστες στο δυτικό αυτί (όπως τις περιέγραψε ο Ραμώ). Οι «περιπλανήσεις» στις δευτερεύουσες συγχορδίες, που είναι και η πεμπτουσία της τονικής μουσικής, δημιουργούν ένα αίσθημα έντασης που λύνεται πάντα με την επιστροφή στη βάση, την Τονική συγχορδία, στο τέλος του κομματιού. Οι νότες που αποτελούν τις συγχορδίες δεν είναι τυχαίες αλλά προέρχονται από δύο βασικές κλίμακες (δηλ. διαδοχές από διαφορετικές νότες), τη μείζονα και την ελάσσονα. Η μείζονα (γνωστή και ως «ματζόρε») έχει χαρούμενο άκουσμα, ενώ η ελάσσονα («μινόρε») λυπητερό, μελαγχολικό.

8
Εικόνα
Λουδοβίκος ΙΔ’ (Louis XIV, βασ. 1643-1715)
Λουδοβίκος ΙΔ’ (Louis XIV, βασ. 1643-1715)

Αυτός ο απόλυτος μονάρχης που βασίλευσε για 7 και πλέον δεκαετίες χρησιμοποίησε τη μουσική, τις επιστήμες και τις τέχνες για να προβάλει την εξουσία του. Αυτοανακηρύχθηκε Βασιλιάς Ήλιος και ταυτίστηκε με τον Απόλλωνα, θεό της μουσικής, της γνώσης και των τεχνών, ιδρύοντας βασιλικές ακαδημίες για την όπερα, το χορό, τη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και τη γλυπτική, καθώς και τις επιστήμες. Στο μεγαλόπρεπο παλάτι που έχτισε στις Βερσαλλίες, έξω από το Παρίσι, φιλοξενούσε την υψηλή αριστοκρατία, κρατώντας την υπό έλεγχο και μακριά από ίντριγκες, με μεγαλειώδεις γιορτές, όπου η μουσική και ο χορός έπαιζαν κεντρικό ρόλο.

Εικόνα
Ο Βασιλιάς Ήλιος στην πύλη των Βερσαλλιών
Ένα από τα σύμβολα δύναμης με τα οποία ταυτίστηκε ο Λουδοβίκος ΙΔ’.
9
Εικόνα
 Την εποχή Μπαρόκ οι άντρες φορούσαν πουδραρισμένες περούκες με μακριά μαλλιά
Ζαν-Μπατίστ Λουλλύ (Jean-Baptiste Lully, 1632-1687)

Κυνικός και αδίστακτος καθώς ήταν, αυτός ο ταπεινής καταγωγής Ιταλός μουσικός κατάφερε να αναρριχηθεί στο ανώτατο μουσικό αξίωμα της αυλής του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ’ της Γαλλίας: αρχιμουσικός της «Βασιλικής ορχήστρας των 24 βιολιών» (“Les 24 violons du Roi”) και αποκλειστικός συνθέτης γαλλικής όπερας (εκείνη την εποχή, η γαλλική όπερα ήταν μονοπώλιο, δηλ. μόνο ένας συνθέτης είχε το δικαίωμα να γράφει και να ανεβάζει όπερες). Έτσι ο Λουλλύ κυριάρχησε στη γαλλική λυρική σκηνή και διαμόρφωσε τα χαρακτηριστικά της γαλλικής όπερας, που τη βάφτισε «λυρική τραγωδία» (tragedie lyrique): 5 πράξεις, γαλλική εισαγωγή, πολλά χορευτικά και χορωδιακά μέρη, ντιβερτισμάν, δηλ. ψυχαγωγικά διαλείμματα που διακόπτουν τη δράση, και μικρότερη διάκριση μεταξύ ρετσιτατίβου και άριας (το ρετσιτατίβο είναι πιο μελωδικό και οι άριες πιο απλές και λιγότερο δεξιοτεχνικές απ’ ό,τι στην Ιταλία).