Επιστροφή στην παράδοση και νεοκλασικισμός
Ο καταστροφικός Α’ Παγκόσμιος πόλεμος άφησε την Ευρώπη φτωχή και αποδεκατισμένη. Πολλοί συνθέτες στράφηκαν στη μουσική του παρελθόντος, κυρίως της Κλασικής περιόδου και του Μπαρόκ, για να δημιουργήσουν μια αίσθηση οικειότητας και να προσεγγίσουν το ευρύ κοινό, που είχε απομακρυνθεί από τους πειραματισμούς των μοντερνιστών. Αυτή η στροφή ονομάστηκε νεοκλασικισμός και υιοθετήθηκε και από μοντερνιστές, όπως ο Στραβίνσκι. Στη Γαλλία, μια ομάδα έξι συνθετών, «Οι Έξι» ή «Les Six», προσπάθησε να γεφυρώσει το χάσμα με το κοινό όχι μόνο με τη χρήση προρομαντικών ιδιωμάτων, αλλά και με την ενσωμάτωση της τζαζ, της λατινοαμερικάνικης μουσικής ή ακόμη και μουσικής από τα παρισινά καμπαρέ.
- Η Ομάδα των Έξι - Από αριστερά και σε πρώτο πλάνο εικονίζονται οι Ζερμαίν Ταγιεφέρ, Νταριούς Μιγιώ, Άρθουρ Χόνεγκερ, η πιανίστα Μαρσέλ Μαγέρ? (Marcelle Mayer), o Φρανσίς Πουλένκ, ο συγγραφέας Ζαν Κοκτώ και ο Ζορζ Ωρίκ. Δεν εικονίζεται ο Λουί Ντυρέ που εγκατέλειψε την ομάδα το 1921.
[Νταριούς Μιγιώ, Το βόδι στη στέγη (Le boeuf sur le toit) για ορχήστρα.
Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Μουσική διεύθυνση: Αλέξανδρος Μυράτ. Ημ/νία συναυλίας 25/01/2006] [Το έργο αυτό έχει τον τίτλο ενός βραζιλιάνικου λαϊκού τραγουδιού και βασίζεται σε μελωδίες που ο Μιγιώ θυμόταν από την παραμονή του στη Βραζιλία το 1917-18.]
- Ζωρζ Σερά, Σαματάς (Le chahut) © - Το έργο αυτό δείχνει την τέχνη του πουαντιλισμού, αλλά και την αγάπη των παριζιάνων καλλιτεχνών για το καμπαρέ.
Λαϊκές μουσικές παραδόσεις και μοντερνισμός
Παρόλο που συνθέτες όπως ο Χάυντν, ο Σοπέν, ο Λιστ ή ο Μπραμς περιστασιακά ενσωμάτωναν λαϊκές μελωδίες στα έργα τους, η συστηματική μελέτη και αναγνώριση αυτής της μουσικής δεν ήρθε παρά τον 20ό αιώνα. Ο Ούγγρος συνθέτης Μπέλα Μπάρτοκ υπήρξε πρωτοπόρος αυτής της κατεύθυνσης, συλλέγοντας δημοτική μουσική από την Ουγγαρία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Σερβία, Σλοβακία και Κροατία. Σίγουρα η εφεύρεση του φωνόγραφου βοήθησε στην καταγραφή και συστηματική μελέτη αυτού του υλικού, το οποίο ο Μπάρτοκ χρησιμοποίησε συχνά στις συνθέσεις του, συνδυάζοντάς το δημιουργικά με τη σύγχρονη μουσική γλώσσα.
Ανάλογες προσπάθειες να καταγραφούν οι τοπικές μουσικές παραδόσεις έγιναν σε πολλές χώρες, όπως στην Ισπανία, τη Φινλανδία ή την Αγγλία.
- Ο Μπέλα Μπάρτοκ
- Η εφεύρεση του φωνόγραφου βοήθησε στην πιστή καταγραφή των δημοτικών μελωδιών από τον Μπάρτοκ και τον Κοντάγυ.
[Holst statue, shutterstock modern]
[Holst, the planets, Jupiter]
Χρηστική μουσική και Νέα αντικειμενικότητα
Μια άλλη προσπάθεια των συνθετών να πλησιάσουν το κοινό ήταν η λεγόμενη «χρηστική» μουσική (γερμανικά Gebrauchsmusik), μουσική δηλ. υψηλής ποιότητας που προοριζόταν για ερασιτέχνες μουσικούς ή νέους εκτελεστές. Στο ίδιο κλίμα αναπτύχθηκε και το ρεύμα της Νέας απλότητας ή αντικειμενικότητας, με έμφαση στις πιο απλές μελωδίες και στη διατονική γλώσσα, αλλά και στην τζαζ και τη χορευτική μουσική. Η Όπερα της πεντάρας του Κουρτ Βάιλ (με κείμενο του Μπέρτολτ Μπρεχτ) είναι ένα από τα πολλά έργα αυτού του Γερμανού συνθέτη που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.
[Μπέντζαμιν Μπρίττεν, Απλή Συμφωνία, έργο 4 (Εύθυμο φινάλε).
Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Μουσική διεύθυνση: Κρίστοφερ Γουώρρεν-Γκρην. Ημ/νία συναυλίας 17/10/04] [Η Απλή Συμφωνία είναι ένα νεανικό έργο του Άγγλου Μπέντζαμιν Μπρίττεν. Ο ίδιος έγραψε και τον Οδηγό ορχήστρας για νέους, ένα μουσικό έργο με εκπαιδευτικό σκοπό.]
Μουσική για το λαό: ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός της Σοβιετικής Ένωσης
Με τη Ρωσική Επανάσταση, και κυρίως αφού ανέλαβε ο Στάλιν την εξουσία το 1929, η Σοβιετική Ένωση προωθούσε την τέχνη που πρόβαλλε τις θετικές πλευρές του σοσιαλισμού, αναδείκνυε τις επαναστατικές ιδεολογίες και τους ήρωες της επανάστασης και ήταν κατανοητή από το λαό. Αυτή η προσέγγιση ονομάστηκε «σοσιαλιστικός ρεαλισμός» και στη μουσική είχε σαν συνέπεια την απαγόρευση των μοντερνιστικών τάσεων, που θεωρούνταν εκφράσεις αστικής ιδεολογίας και παρακμής. Αντίθετα, η μουσική όφειλε να είναι απλή, μελωδική, με αναφορές στη δημοτική παράδοση και να έχει πατριωτικά θέματα. Για να επιβιώσουν, συνθέτες όπως ο Σεργκέι Προκόφιεβ και ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς ήταν αναγκασμένοι ή να εγκαταλείψουν τη χώρα τους ή να συνθέτουν μουσική αποδεκτή από το Κόμμα. Η μουσική των μοντερνιστών καταδικάστηκε επίσης και στην ανερχόμενη ναζιστική Γερμανία, εκεί όμως κατηγορούμενη ως εκφραστής της μπολσεβίκικης ιδεολογίας! Ο ναζιστικός ολοκληρωτισμός ανάγκασε πολλούς συνθέτες, όπως ο Άρνολντ Σαίνμπεργκ, ο Κουρτ Βάιλ (Kurt Weill, 1900-1950) ή ο Πάουλ Χίντεμιτ (Paul Hindemith, 1895-1963), να βρουν καταφύγιο στην Αμερική.
- Μπολσεβίκος
- Ο Βλαντιμίρ Λένιν απευθύνεται στα πλήθη στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας τον Οκτώβριο του 1917
- Ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς
Ζήτω η τζαζ!
Μετά το 1920 η τζαζ μουσική είχε κατακτήσει την Ευρώπη. Αλλά αν για τους Ευρωπαίους συνθέτες η τζαζ ήταν μόδα ή ασκούσε τη γοητεία του διαφορετικού, για πολλούς Αμερικανούς η ενσωμάτωση της τζαζ αποτέλεσε ένα μέσο να δηλώσουν την εθνική ταυτότητα των έργων τους, ειδικά μετά την οικονομική κρίση του ’30. Οι τίτλοι πολλών συνθέσεων, όπως η Γαλάζια Ραψωδία (Rhapsody in Blue) του Τζωρτζ Γκέρσουιν (George Gershwin, 1898-1937), δηλώνουν αυτή την τάση. Το ίδιο συμβαίνει με τους σκοπούς από την Άγρια Δύση ή την παραδοσιακή μουσική που ενσωμάτωσε ο Άαρον Κόπλαντ (Aaron Copland, 1900-1990) στα μπαλέτα Billy the Kid και Άνοιξη στα Απαλάχια (Appalachian Spring), αντίστοιχα.
- O Τζωρτζ Γκέρσουιν ©
- Ο συνθέτης Άαρον Κόπλαντ (πίσω) και ο μαέστρος, και συνθέτης του περίφημου West Side Story, Λέοναρντ Μπερνστάιν ©
Η περίοδος της μουσικής ιστορίας από το 1600 μέχρι το 1750 περίπου. Από το πορτογαλικό barroco, που σημαίνει «μαργαριτάρι με ακανόνιστο σχήμα».
Κατ΄ αντιστοιχία με τη ρωσική «Ομάδα των Πέντε», έξι νέοι Γάλλοι συνθέτες επιχείρησαν, ο καθένας μέσα από το προσωπικό μουσικό του ιδίωμα, να γράψουν έργα με ήχο «γαλλικό» και αντιρομαντικό, δηλ. όχι έντονα συναισθηματικά και φορτισμένα, αλλά ξεκάθαρα, προσιτά και συγκρατημένα. Ο Φρανσίς Πουλένκ (Francis Poulenc, 1899-1963), ο Άρθουρ Χόνεγκερ (Arthur Honegger, 1892-1955), ο Νταριούς Μιγιώ (Darius Milhaud, 1892-1974), ο Ζωρζ Ωρίκ (Georges Auric, 1899-1983), ο Λουί Ντυρέ (Louis Durey, 1888-1979) και η Ζερμαίν Ταγιεφέρ (Germaine Tailleferre, 1892-1983) συνεργάστηκαν με τον συγγραφέα Ζαν Κοκτώ (Jean Cocteau) και επηρεάστηκαν από τον αντικομφορμιστή συνθέτη Ερίκ Σατί (Eric Satie, 1866-1925). Τους συνέδεε η αγάπη τους για το μιούζικ-χολ, το τσίρκο, την τζαζ, το καμπαρέ, αλλά το ύφος τους μπορεί να διαφέρει σημαντικά, από νεοκλασικό, όπως της Ταγιεφέρ, μέχρι διάφωνο και μοντερνιστικό, όπως του Χόνεγκερ.
Σπούδασε με τον Ρίμσκι-Κόρσακοφ στο ωδείο της Αγίας Πετρούπολης, αλλά καθιερώθηκε στο Παρίσι, γράφοντας τα όλο δυναμισμό μπαλέτα του Το πουλί της φωτιάς, Πετρούσκα και Ιεροτελεστία της άνοιξης για τα Ρωσικά Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιάγκιλεφ. Μετά το 1919 άρχισε να απομακρύνεται από τα ρωσικά θέματα και στράφηκε στη σύνθεση νεοκλασικών έργων, που ανακαλούσαν τη μουσική του 18ου αιώνα, διατηρώντας όμως το χαρακτηριστικό ρυθμικό και αρμονικό ύφος του συνθέτη. Το 1940 εγκαταστάθηκε στο Χόλλυγουντ, όπου ήρθε σε επαφή με τη δωδεκάφθογγη μουσική του Άρνολντ Σαίνμπεργκ, ήδη εγκατεστημένου στην Καλιφόρνια. Εκεί ο Στραβίνσκι έγραψε έργα επηρεασμένα από την τζαζ, όπως το Κοντσέρτο Έμπονυ για τον τζαζ κλαρινετίστα Γούντυ Χέρμαν. Στα εβδομήντα του στράφηκε στο σειραϊσμό, συνθέτοντας, ανάμεσα σε άλλα, μεγάλα θρησκευτικά έργα. Πέθανε στη Νέα Υόρκη και θάφτηκε στη Βενετία, όχι μακριά από τον τάφο του Ντιάγκιλεφ.
Romanian Folk Dances, Sz.56 (Bartók, Béla), For Wind Band
Performers Eastern Wind Symphony
Clark McAlister (conductor)
Publisher Info. Boca Raton: LudwigMasters Publications, 1995.
Copyright
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0
Το ισπανικό χρώμα συχνά γοήτευσε συνθέτες από διάφορα μέρη της Ευρώπης (όπως τον Ρώσο Ρίμσκι-Κόρσακοφ, που έγραψε το Ισπανικό καπρίτσιο). Ισπανικοί ρυθμοί και μελωδίες χρησιμοποιήθηκαν βεβαίως και από Ισπανούς συνθέτες, όπως ο Ισαάκ Αλμπένιθ (Isaac Albeniz, 1860-1909) και ο Ενρίκε Γρανάδος (Enrique Granados, 1867-1916). Μελετητής και διασκευαστής των ισπανικών λαϊκών μελωδιών, ο Μανουέλ ντε Φάγια (Manuel de Falla, 1876-1946) καθιέρωσε ένα σύγχρονο ιδίωμα με ισπανικό χρώμα. Οι τίτλοι και τα θέματα των έργων του παραπέμπουν άμεσα στον εθνικό χαρακτήρα της μουσικής του, π.χ. Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας, Ο μάγος έρωτας κλπ.
Οι μινιατούρες για πιάνο του Νορβηγού Έντβαρντ Γκρηγκ (Edvard Grieg, 1843-1907) και η μουσική που έγραψε για το θεατρικό έργο Πέερ Γκυντ του διάσημου συμπατριώτη του Ίψεν είναι τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της σκανδιναβικής μουσικής του 19ου αιώνα. Λίγο αργότερα ξεχώρισε ο Φινλανδός Γιαν Σιμπέλιους (Jan Sibelius, 1865-1957), με μεγάλα συμφωνικά έργα βασισμένα στη φινλανδική λογοτεχνία και λαϊκή παράδοση.
The Planets, Op.32 (Holst, Gustav)
Performers NYO Canada, Alain Trudel? (conductor)
Publisher Info. Toronto: National Youth Orchestra of Canada
Copyright
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0
Στην Αγγλία η εθνική σχολή εκπροσωπείται από τον Έντουαρντ Έλγκαρ (Edward Elgar, 1857-1934). Από τα πιο γνωστά έργα του είναι οι Παραλλαγές αίνιγμα (Enigma Variations) για ορχήστρα.
• Cinderella, Op.87 (Prokofiev, Sergey), Cinderella goes to the ball
Performer Pages Leopold Stokowski (conductor)
Performers The Stadium Symphony Orchestra Of New York
Publisher Info. Everest, 1958. SDBR 3016.
Reissue Everest, 1971. SDBR 3016.
Copyright
Public Domain - Non-PD US, Non-PD EU
• Violin Concerto, Op.12 (Weill, Kurt)
Performer Pages Gardner Chamber Orchestra (ensemble)
Corey Cerovsek (violin)
Publisher Info. Boston: Isabella Stewart Gardner Museum
Copyright
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0
• Symphonic Metamorphosis of Themes by Carl Maria von Weber (Hindemith, Paul), Allegro
Performer Pages University of Chicago Orchestra (orchestra)
Barbara Schubert (conductor)
Publisher Info. Chicago: University of Chicago Orchestra.
Copyright
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 - Non-PD US, Non-PD EU