Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Ο συνθέτης του Ολυμπιακού Ύμνου Σπυρίδων Σαμάρας

Ο Σπυρίδων Σαμάρας (1861-1917) ήταν ένας από τους πλέον διάσημους συνθέτες της εποχής του, που ευτύχησε να δει τις όπερές του να παίζονται στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου. Ο Σαμάρας έζησε για μεγάλο χρονικό διάστημα στην Ιταλία όπου οι παραστάσεις του λάμβαναν διθυραμβικές κριτικές. Εκείνη την εποχή θεωρούνταν ως ένας από τους αξιότερους και αντιπροσωπευτικοτερος εκπροσώπους του κινήματος του Βερισμού στην όπερα μαζί με συνθέτες όπως ο Πουτσίνι και ο Λεονκαβάλλο. Μία από τις σημαντικότερες δημιουργίες του όμως έμελλε να είναι και ο περίφημος «Ολυμπιακός Ύμνος» ο οποίος παίζεται μέχρι και σήμερα κατά την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Ο Σαμάρας έγραψε το έργο αυτό σε ποίηση του Κωστή Παλαμά και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη διοργάνωση των Α΄ Σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων που έγιναν στην Αθήνα το 1896. Ο Σαμάρας μετακόμισε στη πρωτεύουσα το 1911 αλλά δεν ευτύχησε να έχει την επιτυχία που απολάμβανε στο εξωτερικό. Πέθανε από χρόνια ασθένεια το 1917. Η όπερα Φλόρα Μιράμπιλις του Σαμάρα παίχτηκε στο θέατρο Κάρκανο του Μιλάνου αλλά και στη διάσημη Σκάλα του Μιλάνου, στη Βιέννη, στην Κολωνία αλλά και στην Αθήνα. Ο Χορός των Ανθέων από τη συγκεκριμένη όπερα εμπεριέχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά της μουσικής γλώσσας του Σαμάρα με τις ιμπρεσσιονιστικές επιρροές της.

Εξώφυλλο της παρτιτούρας από την οπερέτα του Σ. Σαμάρα «Πόλεμος εν πολέμω»

  • Εξώφυλλο της παρτιτούρας από την οπερέτα του Σ. Σαμάρα «Πόλεμος εν πολέμω»

 

Πρόγραμμα για το καλλιτεχνικό μνημόσυνο του Σπυρίδωνος Σαμάρα

  • Πρόγραμμα για το καλλιτεχνικό μνημόσυνο του Σπυρίδωνος Σαμάρα

 

 

 

 

 

1

βερισμός (ιταλ. verismo, δηλ. ρεαλισμός)

Η αναπαράσταση σκηνών βίας και ωμής καθημερινότητας στην ιταλική όπερα του ύστερου Ρομαντισμού (τέλη 19ου - αρχές 20ού αιώνα).

2

ιμπρεσιονισμός (impressionism)

Γαλλικό ρεύμα στη ζωγραφική του τέλους του 19ου αιώνα, που επιδιώκει να αποδώσει την «εντύπωση» μιας σκηνής παρά την πιστή αναπαράστασή της.